31 Januari 2009

Tak pakai tudung tak bererti jahat???




Aku tetibe jer teringat pada satu peristiwa yang aku hadapi...di mana ada seorng hamba Allah ni, dier kata xsemesti tak pakai tudung tu adalah jahat..amacm? ape pendapat korang??

Kita sedia maklum yang tudung ni,wajib dipakai oleh wanita yang islam, dan masih lg ada nafsu syawat serta akan mendatangkan fitnah jika tidak pakai tudung..tu syarat bg mewajibkan wanita islam tuk pakai tudung...xsemestinya wanita tua xpakai tudung xpe tau...kalu die masih lg bernafsu syahwat pd lelaki, tua mcm mn pun wajib pakai tudung..

Walau apapun, kewajipan bertudung tidak terlepas dari tanggungjawab setiap wanita Muslim. Samada baik atau tidak akhlak mereka, itu adalah antara mereka dengan Allah. Amat tidak wajar jika kita mengatakan seseorng itu walaupun bertudung, namun tetap berbuat kemungkaran. Berbuat kemungkaran adalah satu dosa, manakala tidak menutup aurat adalah satu dosa lain.

*Dan katakanlah (wahai Muhammad) kepada perempuan-perempuan yang beriman: hendaklah mereka menahan (sebahagian) daripada pandangan mereka (daripada memandang lelaki yang ajnabi) dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain tudung (khumur) ke dada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka atau ayah suami mereka atau putera-putera mereka atau putera-putera suami mereka atau saudara-saudara mereka atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau hamba abdi yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan) atau anak-anak yang belum mengerti aurat perempuan. Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah , hai oang-orang yang beriman, supaya kamu mencapai falah, yakni mendapat keuntungan , kemenangan atau kebahgiaan yang hakiki ."* ( surah An-Nur ayat 31)

"wanita adalah perhiasan duniawi"-korang biasakan dgn kenyataan ni? so..kalu dah nama perhiasan,tentulah kene dilindungi,dijaga serta dibaluti...tu lah cara Allah mengangkat taraf wanita...

Fikir2kanlah...

3 ulasan:

  1. ye memang tak wajar untuk cakap orang yang tak pakai tudung tu jahat. it is just an appearances. Dan tak semestinya org yg pakai tudung tu baik. semua ni dtg dari hati. nawaitu kita. :)

    BalasPadam
  2. tapi,,kalau kate orang tak pakai tudung pendek akal boleh?
    tahu hukum agama,,tapi tak mengamalkannya...
    sembahyang yang betol menjaga kita daripada melakukan kemungkaran...
    bertudung adalah wajib...
    if hati kita tak bersedia tak pakai tudung ke ape la,,,kenapa hati kita membenarkan diri kita tak pakai tudung?

    BalasPadam
  3. tanpa nama,

    saya masih belum mengkaji secara saintifik berkaitan pemakaian tudung,nanti saya akan cuba mencari kaitan tudung dengan pendek akal yea ;)

    jika 'hati' tak bersedia atau tak membenarkan kita pakai tudung, tu bukan 'hati' yang berbicara,dik..tapi BISIKAN SYAITAN..kerana secara fitrahnya manusia selalu ingin melakukan kebaikan..hanya syaitan yang mengajak kepada kejahatan a.k.a larangan Allah Taala :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...