28 April 2010

Syaitan menyuluh jalan seorang lelaki menuju masjid


Seorang lelaki bangun awal untuk pergi menunaikan solat subuh di masjid..die mengenakan pakaian, mengambil wudu’ dan berjalan menuju ke masjid. Dalam perjalanan ke masjid, lelaki tersebut terjatuh dan pakaiannya kotor.

Dia bangun, menyapu kotoran pada tubuhnya kemudian kembali semula ke rumahnya. Di rumah, dia menukar pakaiannya, mengambil wudu’ dan lagi,dia menuju ke masjid.

Dalam perjalanan ke masjid, lelaki itu sekali lagi jatuh pada tempat yng sama. Dia,kemudiannya bangun dan menyapu kotoran dan pulang ke rumah semula. Di rumah,sekali lagi,di menukar pakaiannya,mengambil wudu’ dan menuju ke masjid.

Dalam perjalanan ke masjid, dia bertemu dengan seorang lelaki yng memegang lampu. Dia bertanya tentang identiti lelaki itu dan lelaki itu berkata ,
“aku melihat engkau terjatuh dua kali di tempat yang sama dalam perjalanan engkau ke masjid. Jadi aku bawakan lampu ini supaya dapat menerangi jalan engkau”
Lelaki pertama tadi berterima kasih kepada lelaki kedua kerana tujuan baik lelaki itu membawakannya lampu. Kemudian mereka berdua berjalan menuju ke masjid.

Setelah tiba di masjid, lelaki pertama mengajak lelaki yng membawa lampu supaya sama naik ke masjid dan menunaikan solat subuh bersama-sama. Lelaki kedua itu menolak. Lelaki pertama mengajak lelaki kedua itu untuk kali ke dua tetapi jawapan lelaki kedua itu tetap sama. Lelaki pertama bertanya kenapa lelaki kedua itu tidak ingin naik dan solat bersama-sama. Jawab lelaki kedua itu,

“aku adalah syaitan”

Lelaki pertama itu terkejut mendengar jawapan tersebut. Kemudian syaitan itu menjelaskan,

“aku melihat engkau dalam perjalanan menuju masjid dan aku yang menyebabkan engkau terjatuh. Ketika engkau di rumah,engkau membersihkan diri dan kembali menuju ke masjid, Allah mengampunkan segala dosa engkau.

“aku membuat engkau terjatuh buat kali ke dua, dan itu masih belum dapat membuatkan engkau untuk terus berada di rumah,bahkan engkau masih menuju ke masjid. Oleh sebab itu, Allah mengampunkan segala dosa ahli keluarga engkau”

“Aku bimbang jika aku membuat engkau jatuh kali ke tiga, kemudian Allah akan mengampunkan dosa seluruh warga kampung engkau,jadi aku mest memastikan engkau sampai ke masjid dengan selamat!!”

~~pengajaran
Jadi, jangan biarkan syaitan mendapat faedah terhadap perbuatannya. Jangan berputus asa dari melakukan kebaikan meskipun engkau ditimpa pelbagai dugaan ketika engkau cuba melaksanakannya

4 ulasan:

  1. br cek th.. pas nie mls la nk mls2 blja.. kre mbe 2 glngn depa jgk ker?? hehehe grau je...

    BalasPadam
  2. awie bes ar cite nie... lyn time study n time dh mls lh wt smgt dtg smle... hahahhaha

    BalasPadam
  3. tanpa nama,

    hehe..betul2..pasni boleh la start untuk merajinkan diri :)

    Acik,

    yea kai..bes ke? nnt cite la kat anak-anak plak yea ;P

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...