25 Disember 2009

"Jangan Jaga Tepi Kain Orang"


Seringkali kita mendengar ungkapan ini keluar dari mulut-mulut manusia di sekitar kita yng tidak mahu orang lain mencampuri urusan kehidupannya...tetapi,tahukan anda bahawa ungkapan ini adalah berbeza dengan seruan islam melalui al hadis "tidak sempurna iman jika kau tidur dalam kekenyangan,sedang jiran tetanggamu menangis kerana kelaparan" dan al hadis "tidak beriman seseorang di kalangan kamu sehinggalah kamu mencintai saudara kamu seperti mana kamu mencintai diri kamu sendiri"...kedua-dua hadis ini biasa kita dengar kan?

Sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w.,kita seharusnya saling mengambil berat antara sesama muslim....tidak sepatutnya wujud pepatah 'jangan jaga tepi kain orang'...ini merupakan pengaruh barat dalam usaha mereka untuk memecahbelahkan umat islam....saya yakin anda boleh berfikir mengapa saya mengatakan demikian.

Berdasarkan hadis di atas,betapa cantiknya islam itu hinggakan islam menjaga hubungan sesama islam dalam konsep kejiranan...sekiranya kita fikir dengan skop yang lebih luas,hadis ini bukan hanya tertumpu pada penjagaan makan minum jiran,bahkan lebih dari itu.

Saya tidak pandai dalam memberikan contoh. Cuma saya mampu berkongsi dengan pengalaman saya.

Kebanyakkan perkara yang berlaku disekitar saya amat mengecewakan. kebanyakkan dikalangan mereka yang bertelagah tidak mahu ditegur. jika ingin dibincang untuk sama-sama menyelesaikan masalah maka jawab mereka yang 'alim', "biarlah, kita berdoa je,jangan la sibuk-sibuk" ini jauh lari dari islam dalam hubungan manusia dengan manusia. dalam islam,konsep hubungan manusia dengan manusia bukan hanya tertumpu pada perlu berbuat baik untuk menjaga hati sahaja,bahkan kita perlu tegur dan perlu menerima teguran.dari tindakan ini akan wujud hubungan antara sesama muslim...itu yang dikatakan ukhwah.

"Biar la,kita doa jer" islam mengajar kita 'berusaha.berdoa dan bertawakkal" islam ajar kita amal 3 perkara,mengapa kita nk amal 1? konon kita ingin menjaga hati mereka? tak mahu masuk campur urusan mereka? tahukah anda bahawa mereka yang melakukan kesalahana jika ditanya oleh Allah kelak,maka kita turut akan dipersalahkan? kenapa? apa kaitan kita dengan mereka? mereka buat kesalahan,mereka la dapat balasan,kan? ape kaitan dengan kita?

Di sinilah cantiknya islam yang mana mengajar kita agar saling menjaga antara satu sama lain...jika ada sahabat,atau kawan yanga melakukan kesalahan,tegurlah...jika mereka tidak dapat menerima,barulah kita terlepas...Allah tidak melihat pada hasil,tapi Allah melihat pada usaha kita...kemudian,berdoa,dan bertawakkal...

Sesungguhnya pepatah "jangan jaga tepi kain orang" adalah ideologi yang telah diterapkan oleh barat(mind own your business) dalam setiap minda umat islam zaman sekarang...sebab itulah kita hanya mampu melihat umat islam palestin diratah rejim israel, umat islam di china iaitu puak uighur ditindas,umat islam di selatan thai dibunuh seperti binatang dan pelbagai lagi berlaku kerana "jangan jaga tepi kain orang"

Ayuhlah wahai umat islam,kita bersatu kembali,kenangkanlah keakraban para sahabat rasulullah di zaman baginda,di zaman khulafa ar rashidin...bangkitlah..buangkanlah prasangka...wallahua'lam

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...