01 Februari 2009

Batu ni panas!!!

Aku baru pas cari bahan tuk xsgmnt aku..duk menung2 mencari,tetiba teringt satu kisah di zaman Rasulullah s.a.w. yng diceritakan oleh ustaz aku...

Suatu hari, Rasulullah bersama sahabat2nya duduk di bawah pondok. Hari tu plak,cuaca panas..dan di depan pondok tu,ada batu besar...tiba2,Rasulullah suruh la para sahabat duduk atas batu tu dan jangan bangun selagi belum abis sebutkan harta2 yang dimiliki...biasa la,time panas ni,batu mesti panas jugak kan??

Hampir semua sahabat belum sempat abis sebutkan harta2 yang mereka ada,dah bangun dari duduk atas batu tu...mana taknya, batu tu duk terdedah kt tengah panas!..panas la punggung para sahabat..akhirnya,tibalah giliran Saidina Ali r.a. Tapi,baru je sebut dua tiga barang, Saidina Ali bangun dari tempat duduknya...

Kata para sahabat, "wahai ali,cepat sgt kau bangun dari batu tu...lg cepat dari kami..adakah kau tak tahan dengan kepanasan batu itu?"

Saidina Ali menjawab, "aku telah pun abis sebutkan harta yang aku miliki"

Sabda Rasulullah, "begitulah manusia di akhirat kelak, jika sedikit hartanya,maka,cepatlah hisabnya.."

Jadi,korang dapat rasa tak cmne kalau kita duk atas batu tu? tak pun jom kita try duk atas batu2 yng terdedah dgn cahaya matahari kt kawasan umah kita...tentu belum sempat nk sebut sume harta2 kita,da melompat kan?? panasss!!! tu baru di dunia...akhirat???

Na'uzubillah...fikir2kan,Wallahu'alam

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...